Mengapa Kebanyakan Orang moden Jangan Ada Pernafasan diafragma

Mengapa Kebanyakan Orang moden Jangan Ada Pernafasan diafragma

Menurut perubatan Barat, serta Hatha yoga, perubatan Cina, Tai Chi, Qi Kwong, dan terapi holistik yang lain, kebanyakan pernafasan rehat dilakukan dengan menggunakan diafragma.

Terdapat dua kelebihan besar pernafasan dgn diafrakma berbanding dengan pernafasan dada. Yang pertama berkaitan dengan urut semulajadi nodus limfa yang terletak hanya di bawah diafragma. Sistem limfa, atau sistem kumbahan badan, tidak mempunyai pam dan oleh itu, nodus limfa yang terletak di bahagian-bahagian badan di mana urut asli dicipta. Sebagai contoh, kami mempunyai kepekatan besar nodus limfa di leher kami. Dalam beribu-ribu pergerakan kepala kita, yang kita biasanya mempunyai sepanjang hari, cecair limfa ditolak melalui injap satu arah mewujudkan saliran semula jadi sistem limfa. Begitu juga, kami mempunyai nodus limfa yang banyak di sekeliling lengan bawah dan kawasan bersebelahan, supaya apabila kita menggerakkan tangan kita, nodus limfa menerima urut semulajadi untuk membuang bahan buangan. Di kawasan pangkal paha, terdapat satu lagi set nod limfa yang diurut oleh pergerakan kaki kita. Tiada nodus limfa di tempat-tempat badan yang tidak mengalami urut asli.

Walau bagaimanapun, nodus limfa dari perut, buah pinggang, hati, limpa, pankreas, kedua-dua titik bertindih, dan organ-organ lain terletak hanya di bawah diafragma jadi alam yang mengharapkan kita untuk bernafas menggunakan diafragma berehat.

Sebab kedua adalah berkaitan dengan pengisian homogen paru-paru dengan udara. Apabila kita bernafas menggunakan dada, hanya bahagian-bahagian atas paru-paru kita mendapat udara segar sejak diafragma hampir bergerak kerana ia adalah kes apabila kita pemalas. Apabila sikap kita adalah lurus dan kita boleh menggunakan diafragma kami untuk bernafas, diafragma bergerak sebagai omboh dalam silinder enjin kereta. Dalam keadaan ini, seluruh paru-paru diregangkan ke bawah dan semua alveoli mendapatkan pertukaran gas biasa.

Apa yang boleh dikatakan perasan, orang, yang mempunyai oksigen yang mencukupi badan, secara semula jadi bernafas menggunakan diafragma sepanjang masa, kerana ia adalah lebih 100 tahun lalu bagi kebanyakan orang. Pengoksigenan orang-orang biasa adalah sama dengan kira-kira 40-60 saat.

Dalam usaha untuk memeriksa oksigen dalam badan manusia, ujian berikut telah dicadangkan. Selepas pengeluaran nafas biasa, tahan nafas anda, tetapi hanya sehingga tekanan pertama. Ujian ini harus bebas tekanan supaya selepas nafas-pegangan, corak pernafasan adalah tidak berubah.

Kebanyakan orang moden, walaupun orang-orang yang tidak mempunyai masalah kesihatan kronik, mempunyai kira-kira 20-25 saat oksigen dalam badan dan pernafasan mereka adalah dua kali ganda lebih besar daripada norma perubatan. Lebih-pernafasan mengurangkan kepekatan karbon dioksida di dalam semua otot, termasuk diafragma. Sejak CO2 adalah relaxant semua otot licin di dalam badan manusia, hyperventilation mewujudkan keadaan kekejangan dalam diafragma. Lebih-lebih lagi, menarik nafas panjang juga mempengaruhi kita untuk bungkuk disebabkan ketegangan sekitar bahu, leher, dan otot lain di bahagian atas badan manusia.

Doktor perubatan Rusia membangunkan terapi bagaimana untuk menormalkan pernafasan dan meningkatkan pengoksigenan badan supaya semua orang mempunyai sikap lurus dan dgn diafrakma bernafas sepanjang masa tanpa perhatian sedar. Terapi ini dikenali sebagai kaedah pernafasan Buteyko.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar