Apa yang Anda Perlu Tahu Mengenai kuku jari kaki Kulat Rawatan

Apa yang Anda Perlu Tahu Mengenai kuku jari kaki Kulat Rawatan

Ramai orang yang mempunyai kulat kuku jari kaki yang tidak tahu bahawa mereka mempunyai keadaan itu melainkan jika ia menjadi lebih teruk. Jangkitan ini bermula pada perubahan warna kuku, yang biasanya kekuningan atau berwarna perang. Jika tidak dirawat, perubahan warna itu boleh meliputi keseluruhan kuku dan membawa kepada kerosakan kuku.

Kuku rawatan kulat adalah disyorkan seawal mungkin kerana jangkitan boleh membawa kepada jangkitan teruk. Rawatan untuk kulat kuku jari kaki berbeza dari krim, cecair dan ubat-ubatan oral. Ubat anti kulat yang ada di pasaran tetapi kebanyakan orang lebih suka menggunakan rawatan kulat kuku jari kaki semula jadi, yang tidak mempunyai kesan sampingan. Yang berkesan rawatan kulat kuku jari kaki adalah epal sider cuka, yang perlu dicampur dengan air suam. Juga, minyak pokok teh boleh membantu melegakan kesakitan dan menghapuskan kulat. Sapukan minyak di kawasan yang terjejas dan urut perlahan-lahan, dua kali atau tiga kali sehari.

Selain daripada rawatan yang berbeza dan rawatan rumah disediakan untuk menyembuhkan kulat kuku jari kaki, ia adalah perlu untuk mempunyai kebersihan diri untuk mencegah memperoleh jangkitan. Kebersihan ini termasuk yang berikut:

Basuh tangan anda dengan menggunakan sabun dan air. Sikat kuku mesti digunakan dalam menghapuskan kotoran di bawah kuku.
Gunakan penggunting kuku anda sendiri atau pemotong kuku dalam memotong kuku anda.
Jika anda perlu pergi ke salon kuku, memastikan bahawa peralatan yang dibersihkan dengan betul sebelum menggunakannya. Perkara dari salon kuku adalah tempat pembiakan yang baik kulat, yang boleh menjangkiti orang.
Elakkan menggunakan kuku sepanjang masa kerana ia boleh memburukkan lagi jangkitan. Pengilat kuku mempunyai bahan kimia yang merosakkan dan melemahkan kuku. Juga, kuku tidak akan dapat bernafas dengan baik dengan pengilat kuku.
Sentiasa pastikan bahawa anda memakai sarung kaki dan kasut yang bersih. Kulat boleh berkembang di dalam tempat yang gelap dan lembap seperti kasut jadi ia adalah yang terbaik untuk menjaga perkara-perkara peribadi yang bersih.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar