Hand Reflexology dan Carpal Tunnel Syndrome

Hand Reflexology dan Carpal Tunnel Syndrome

Setiap reflexologist perlu mengetahui tentang terowong tunnel. Ia penting kerana anda akan mempunyai pelanggan yang mengadu mengenainya. Tidak kurang pentingnya - anda mahu untuk mengelakkan diri sendiri. Dan, jika anda sudah mempunyai anda perlu berhati-hati terutamanya.

Anda telah mendengar saya berkali-kali - Saya mengatakan bahawa kita refleksologi tidak merawat, jangan menetapkan dan tidak mendiagnosis. Tetapi itu tidak bermakna kita tidak perlu tahu apa yang sedang berlaku.

Pelanggan sering berharap refleksologi akan menjadi peluru ajaib untuk masalah kesihatan mereka. Saya tidak boleh mengatakan ia akan menjadi, dan saya tidak boleh membantu tetapi tersenyum juga.

Mengapa?

Oleh kerana, kebanyakan orang akan mengalami pengurangan kesakitan dan / atau tanda-tanda dengan tangan Reflexology. Itu betul untuk isu-isu tempatan pada tangan - walaupun mereka tidak destinasi yang dimaksudkan.

Ini penting - biarlah saya menerangkan.

Sindrom carpal tunnel adalah kesakitan atau kelemahan di lengan dan tangan anda disebabkan oleh tekanan pada saraf di pergelangan tangan anda. Ia adalah suatu keadaan perubatan di mana saraf median dimampatkan pada pergelangan tangan, yang membawa kepada paresthesias, kebas dan kelemahan otot di tangan.

Saraf median mengawal sensasi ke sisi sawit daripada ibu jari dan jari (walaupun tidak jari kecil), serta dorongan kepada beberapa otot kecil di tangan yang membolehkan jari-jari dan ibu jari untuk bergerak.

Terowong carpal -, cara laluan tegar yang sempit ligamen dan tulang di kaki tangan - menempatkan saraf median dan tendon.

Kadang-kadang, penebalan daripada tendon jengkel atau bengkak lain menyempitkan terowong dan menyebabkan saraf median untuk dimampatkan.

Gejala sindrom carpal tunnel:

Gejala yang paling kerap berlaku di bahagian-bahagian tangan yang dibekalkan oleh saraf median: ibu jari, jari telunjuk, jari tengah, dan separuh daripada jari manis.

Jika jari kecil anda tidak terjejas, ini boleh menjadi tanda bahawa keadaan adalah sindrom carpal tunnel, kerana jari kecil biasanya dikawal oleh saraf yang berbeza (saraf ulnar) daripada ibu jari dan jari lain.

Gejala biasanya bermula secara beransur-ansur, dengan pembakaran yang kerap, kesemutan, kebas atau gatal-gatal di telapak tangan dan jari-jari (terutamanya ibu jari dan telunjuk dan jari tengah).

Sindrom carpal tunnel adalah sering hasil daripada gabungan faktor-faktor yang meningkatkan tekanan ke atas saraf median dan tendon dalam terowong carpal, dan bukannya masalah dengan saraf itu sendiri.

Beberapa gejala lain ialah:

o Kesemutan, kebas, lemah, atau sakit dirasai di jari atau, kurang biasa, dalam sawit

o Sakit di lengan anda, pergelangan tangan atau sawit

o kebas Lebih atau sakit pada waktu malam berbanding siang hari. Kesakitan mungkin menjadi begitu buruk

ia bangun anda sehingga. Anda boleh goncang atau sapu tangan anda untuk mendapatkan bantuan

o sakit Lebih apabila anda menggunakan tangan atau pergelangan tangan lebih anda

o objek Trouble menggenggam

o Kelemahan dalam ibu jari anda

Fakta: Wanita adalah tiga kali lebih banyak berbanding lelaki untuk membangunkan sindrom carpal tunnel, mungkin kerana terowong carpal sendiri mungkin lebih kecil di kalangan wanita berbanding lelaki.

Sebab-sebab:

The Carpal Tunnel Syndrome menyebabkan mungkin disebabkan oleh keadaan kerja atau kerana masalah perubatan.

Sebab-sebab lain yang boleh membawa kepada Carpal Tunnel Syndrome adalah:

o Kehamilan

o Rheumatoid arthritis dan sebab-sebab lain keradangan pergelangan tangan

o Gangguan Endokrin seperti diabetes dan hipotiroidisme

o patah pergelangan tangan

o Alcoholism

Risiko berkaitan dengan Carpal Tunnel Syndrome:

Berikut adalah faktor-faktor risiko yang berkaitan dengan pembangunan sindrom carpal tunnel:

o Pengulangan

o kuasa tinggi

o postur bersama Awkward

o tekanan Langsung

o Getaran, dan

o postur dikekang berpanjangan

o ergonomik Teruk

Diagnosis:

Jika anda, atau pelanggan anda mempunyai beberapa atau semua gejala-gejala ini - kecuali jika anda seorang profesional perubatan anda tidak boleh mendiagnosis ia.

Malah, apabila pelanggan memberitahu saya bahawa mereka mempunyai sindrom carpal tunnel Saya selalu bertanya yang membuat diagnosis. Ia membuat perbezaan sama ada ia adalah seorang doktor atau pakar - atau ibu saudara mereka Betty atau seseorang di gimnasium tempatan.

Terdapat beberapa ujian mudah yang boleh dilakukan untuk memeriksa fungsi umum pergelangan tangan (anda akan belajar mereka dalam Bengkel Reflexology tangan dan banyak lagi). Ini akan membantu menekankan kepentingan untuk pelanggan anda untuk mendapatkan bantuan perubatan yang sesuai.

Sudah tentu, diagnosis awal dan rawatan adalah penting untuk mengelakkan kerosakan kekal pada saraf median.

Pemeriksaan fizikal tangan, lengan, bahu, dan leher boleh membantu menentukan sama ada aduan pesakit berkaitan dengan gangguan pendasar atau aktiviti harian.

Pergelangan tangan diperiksa untuk kelembutan, bengkak, kehangatan, dan perubahan warna.

Setiap jari perlu diuji untuk sensasi, dan otot-otot di kaki tangan perlu diperiksa untuk kekuatan dan tanda-tanda atrofi.

Ujian makmal yang rutin dan X-ray boleh mendedahkan diabetes, arthritis, dan patah tulang.

Rawatan:

Rawatan untuk sindrom carpal tunnel berbeza dan harus bermula seawal yang boleh, di bawah arahan doktor.

Asas sebab-sebab seperti kencing manis atau artritis perlu dirawat terlebih dahulu.

Jika terdapat keradangan, memohon pek sejuk boleh membantu mengurangkan bengkak.

Rawatan bukan pembedahan:

Terdapat beberapa krim homeopati yang mungkin boleh membantu gejala-gejala:

Jenama seperti Traumeel (a calendula dan Arnica minyak urut berasaskan) dan Topricin (dengan 11 bahan-bahan homeopati) mempunyai kedua-dua keberkesanan ditunjukkan dan boleh didapati di kedai-kedai makanan kesihatan.

Dalam keadaan tertentu, pelbagai ubat-ubatan yang boleh melegakan kesakitan dan bengkak yang dikaitkan dengan sindrom carpal tunnel. NSAIDS seperti aspirin, ibuprofen, dan lain-lain ubat penahan sakit nonprescription, boleh mengurangkan gejala-gejala yang telah hadir untuk masa yang singkat atau telah disebabkan oleh aktiviti yang berat.

Terapi sokongan Alternatif - Reflexology tangan, Akupunktur dan penjagaan kiropraktik telah memberikan faedah kepada pesakit.

Latihan - Regangan dan latihan pengukuhan boleh membantu dalam orang-orang yang tanda-tanda telah reda.

Doktor kadang-kadang akan mencadangkan bahawa salah satu memakai anduh pergelangan tangan (boleh dibeli di kedai-kedai ubat yang paling) untuk menjaga pergelangan tangan dalam kedudukan yang neutral berehat. Splinting biasanya cuba untuk tempoh 4-6 minggu.

Apa yang boleh Reflexology Adakah?

Sebagai pakar refleksologi, mengapa saya mengambil berat tentang sindrom carpal tunnel jika ia bukan tugas saya untuk memperbaikinya?

Ingat, jika anda atau sesiapa yang anda tahu walaupun difikirkan mereka mempunyai masalah ini - ia adalah sangat penting mereka mendapat rawatan perubatan yang sesuai.

Dan, saya mengulangi diri saya di sini juga - dengan apa-apa penyakit, tekanan adalah sentiasa satu faktor. Rehat adalah penting dan melegakan tekanan yang membawa tangan Refleksologi merupakan komponen yang baik untuk mana-mana rejim penyelenggaraan kesihatan.

Jika carpal tunnel akut (bermaksud ia menyakitkan atau ia aktif sekarang) anda tidak akan mahu untuk bekerja di kawasan itu secara langsung.

Terdapat banyak perkara yang perlu tahu dan lebih-lebih untuk berfikir tentang. Berhati-hati dengan mana-mana pelampiasan saraf.

Saya telah belajar ini dari pengalaman saya sendiri - saraf tidak suka menjadi jengkel - kerana ia hanya membuat mereka, baik, crankier. Tidak baik.

Jika anda dilatih dalam Hand Reflexology anda tahu bahawa terdapat beberapa strategi yang sangat khusus untuk menyokong badan dalam proses penyembuhan sendiri.

Dan, bagaimana pula dengan refleks?

Jawapan yang bagus. Terdapat refleks khusus di kawasan itu dan sebagai pakar refleksologi yang baik, anda perlu juga memberi tumpuan kepada sistem badan.

Ingin tahu mengenai kawasan refleks - adakah pelanggan juga mempunyai sciatica? Adakah mereka mempunyai apa-apa isu pembiakan atau penghadaman?

Yang terdapat dalam teknik Reflexology Hand (Saya tidak boleh mengatakan apa yang orang lain mengajar, biasanya - tidak ini banyak), adalah teknik yang akan membolehkan anda bekerja dengan selamat untuk berehat tangan.

Dan, bagaimana jika anda tidak mempunyai latihan khusus ini? - Saya mencadangkan bahawa anda bekerja murahnya tangan dan kaki yang bertentangan - atau telinga.

Manfaat refleksologi boleh menjadi apa-apa kekurangan yang menakjubkan.

Dan, ia tidak pernah menjadi lebih jelas daripada di UK di mana media artikel British dari 2004 laporan itu; "Menurut kaji selidik yang dijalankan bagi pihak Yellow Pages ..., bilangan greengrocers jalan yang tinggi telah menurun hampir 60 peratus pada 10 tahun, manakala jumlah refleksologi adalah sehingga lebih 800 peratus."

Saya berehat kes saya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar